top of page

למה נוצרות יוזמות חברתיות בזמני משבר

עודכן: 10 במרץ

במקום שבו חברה נתקלת במשבר, כמו במקרה של מלחמה, נוצר צורך עז ומיידי בפתרונות חדשניים לאתגרים אשר מושפעים בצורה ישירה מהמשבר. בישראל, שכעת נמצאת במלחמה, יזמות חברתית מגלמת את הפתרון למגוון בעיות אשר נולדו מהסיטואציה. המאמר יתמקד בהבנת הגורמים המניעים את היוזמות החברתיות בזמני משבר, תיאור דוגמאות ספציפיות ליוזמות אלו בישראל, התייחסות להשפעה הכלכלית שלהן ולתהליך ההקמה של יוזמה חברתית.


במהלך מלחמה, נוצרים צרכים חברתיים וכלכליים רבים שלא היו קיימים בתקופות שלום. יוזמות חברתיות נולדות כתגובה לאתגרים אלו. הן מתמקדות בפתרון בעיות שונות, כמו סיוע לעסקים קטנים, תמיכה בקהילות הנפגעות ופיתוח פתרונות טכנולוגיים להתמודדות עם המצב. זו תופעה שנצפית לא רק בישראל אלא גם במקומות אחרים בעולם הנמצאים במצבים דומים.

 

לפי המחקרים, כחצי מאוכלוסיית ישראל השתתפו בפעילויות התנדבותיות במהלך השבועיים הראשונים של המלחמה. המחקר, שנערך על ידי מכון לחקר החברה האזרחית והפילנתרופיה בישראל שבאוניברסיטת העברית, חשף כי 48.6% מהאוכלוסייה השתתפו בהתנדבות, עם גידול בשיעור ההתנדבות לעומת תקופת משבר הקורונה. הפעילויות המרכזיות כללו איסוף, אריזה והפצת מזון וציוד, העברת אנשים וציוד, סיוע לכוחות הביטחון, פעילויות קידום ברשתות החברתיות וסיוע חיוני לפליטים​​.

מעבר להתנדבות הפיזית, רוב הציבור (62%) תרם כספית או בצורה אחרת לארגונים, קהילות ומיזמים שונים, כולל תרומות חלב אם ותרומות דם. המציאות הזו מדגימה את הנכונות של האוכלוסייה הישראלית לתרום ולעזור בזמנים של משבר וצורך​​.

במהלך המלחמה בישראל, נוצרו יוזמות חברתיות חדשות בתגובה לאתגרים שהעלה המצב. שלוש דוגמאות ליוזמות שנוצרו:

יוזמות חברתיות מתפתחות בעקבות זיהוי צורך בקהילה. הן מבוססות על שיתוף פעולה קהילתי ומצריכות תכנון וארגון של משאבים. כל יוזמה מתחילה ברעיון, ממשיכה לגיוס תמיכה וסיוע, ומסתיימת ביישום הפתרון המתבקש.

 

תוכנית "אמץ קהילה בישראל": מדובר ביוזמה שמזמינה אנשים וקבוצות מחו"ל להתחבר ולתמוך באחת מהעשרות עיירות בישראל שנפגעו ב-7 באוקטובר. המטרה היא לסייע לקהילות אלו להתאושש ולחזור לשגרה​​.

 

מיזם "TrendTrack": מדובר במיזם חדש שמסייע למשתמשי רשתות חברתיות לזהות ולדווח על פוסטים שהם מזיקים או מכילים מידע שגוי, וכן לשתף תוכן תומך בישראל. היוזמה פועלת נגד פוסטים דלקתיים ואנטישמיים שהחלו להופיע ברשתות החברתיות מאז תחילת המלחמה​​.

 

"יחד נבנה": יוזמה שמזמינה מקצוענים בתחום הבנייה להתנדב עבור שיקום בתים שנהרסו ב "עוטף עזה". ארגון זה מסייע לבנות מחדש את החיים של אנשים דרך תיקוני בית דחופים וסיוע משפחתי אישי. מכל הפרויקטים שהם מבצעים, רובם מתבצעים על ידי צוותי העבודה המקצועיים שלהם​​.

 

היוזמות הללו מדגימות את המוכנות והיכולת של החברה הישראלית להתארגן ולסייע במצבי חירום ומשבר, תוך הפעלת משאבים ויוזמה קהילתית.


bottom of page