top of page

מערכי למידה ביזמות חברתית: תוכנית להטמעת ערכי היזמות בבתי ספר

עודכן: 10 במרץ

בעידן שבו היזמות החברתית מתפתחת להיות כוח משמעותי לשינוי חברתי, הצורך בהכשרת דור העתיד להיות פעילים, מודעים ומשפיעים במרחב הציבורי הופך להיות יותר חיוני מתמיד. בתי הספר, כמוסדות החינוך המרכזיים, משחקים תפקיד קרדינלי בהטמעת ערכי היזמות החברתית והכנת התלמידים להיות אזרחים מעורבים ואחראים. המערך של שיעורים בנושא יזמות חברתית שנכתב בסדרת מאמרים זו מציע גישה חדשנית ומעשית לחקר והפעלה של יזמות חברתית בקרב תלמידים, מעודד אותם להיות יוזמים חברתיים ולתרום לשיפור החברה בה הם חיים. אנו מזמינים אתכם, מורים וחונכים, להשתמש במערך זה כדי להעצים את תלמידיכם ולהכין אותם למציאות המשתנה של המאה ה-21, תוך שימוש ביזמות חברתית ככלי לשינוי חיובי.


לימוד ביער

דגשים עיקריים בכתיבת התוכנית:

1. מבוא ליזמות חברתית

התוכנית מתחילה במפגשים אינטראקטיביים כדי להכיר לתלמידים את הרעיון של יזמות חברתית, תוך שימת דגש על תפקידם של עסקים בפתרון בעיות חברתיות. באמצעות סרטונים, דיונים ותיאורי מקרה של יזמים חברתיים צעירים, התלמידים יראו ממקור ראשון את ההשפעה שהם יכולים לעשות.


2. הבנת צורכי הקהילה

התלמידים ילמדו להתבונן ולנתח את הקהילה שלהם כדי לזהות אתגרים שיש לטפל בהם. מודול זה כולל פעילויות שטח, כגון טיולים בשכונה ותרגילים לבניית אמפתיה, להעמקת ההבנה והחמלה שלהם כלפי נושאים קהילתיים.


3. יצירת רעיונות וחדשנות

חלק זה של התוכנית מעודד את התלמידים לחשוב בצורה יצירתית ולהמציא פתרונות חדשניים לבעיות שזוהו. סדנאות בנושא סיעור מוחות וחשיבה עיצובית יציידו אותם בכלים ליצירת רעיונות מעשיים ומשפיעים.


4. תכנון פרויקט יזמות חברתית

התלמידים יודרכו כיצד להפוך את הרעיונות שלהם לתוכניות בר-ביצוע. הם ילמדו את היסודות של הגדרת יעדים ברורים, תקצוב ותכנון משאבים. מודול זה כולל עבודה קבוצתית שיתופית כדי לטפח עבודת צוות וכישורי מנהיגות.


5. ביצוע: מתוכנית לפעולה

בשלב זה, התלמידים יעבדו בצוותים כדי ליישם פרויקטים בקנה מידה קטן בקהילה שלהם. ניסיון מעשי זה ילמד אותם כישורי ניהול פרויקטים ופתרון בעיות, כשהם מביאים את רעיונות היזמות החברתית שלהם לחיים.


שח מט

6. מדידת השפעה וסיפור סיפורים

התלמידים ילמדו כיצד למדוד את ההשפעה החברתית של הפרויקטים שלהם ולהשתמש בסיפור כדי לחלוק את החוויות שלהם. הם ילמדו כיצד ליצור מצגות ונרטיבים מרתקים סביב הפרויקטים שלהם, ששיאו ביום מצגות שבו הם יציגו את עבודתם.


7. יום המצגת

יום המוקדש לתלמידים המציגים את פרויקט היזמות החברתית שלהם בפני עמיתיהם, מורים ויזמים מקומיים פוטנציאליים. זו תהיה חגיגה של העבודה הקשה שלהם, עם משוב בונה כדי לעודד רפלקציה וצמיחה.


8. רכיב ניסיון מעשי

כדי להעמיק את הבנתם, התלמידים יבקרו במיזמים חברתיים מקומיים וייפגשו עם יזמים חברתיים. חוויות אלו בעולם האמיתי יעניקו להם השראה ויספקו דוגמאות קונקרטיות של יזמות חברתית בפעולה.


bottom of page